8 April Måndag

0kommentarer

Tänkte skriv av mig lite om helgens bravader!
I lördagsmorse var tanken att jag skulle promenera Molly innan familjen skulle bort över dagen. Hade varit ute med boxningsklassen på fredagskvällen och lagt mig vid klockan två. Vi dansade och hade det riktigt trevligt, jag buggade runt och blev kastad hit och dit. Vi bjöd på oss själva och fjompade runt. Jag drack ingenting men hade väldigt trevligt ändå till mångas förvåning "är det sprit eller vatten?" hm... I alla fulla fall, jag vaknade upp av ett sms runt klockan nio ifrån Minna som sa at att hon skulle promenera henne istället. Väldigt skönt då jag kunde somna om.
 
Lyckades sova runt 1,5 timma till med hörlurar i öronen. Lyssnade till hypnosgrejs som ska hjälpa en att somna så hörlurar var bra för att slippa höra London som vaknade till liv utanför mitt fönster. Vaknade i chock när morfar ringer på skype och den irriterande signalen dånar i mitt huvud. Klockan var runt halv elva så det var på tiden att gå upp men det var inte det goaste sättet att vakna på. Pratade vidare med mormor och morfar och la mobilen i bakfickan och knattade runt med hörlurarna. Gjorde ett besök i badrummet och såg en skugga komma utanför dörren. Arthur kom upp och ställde sig utanför "Mooooooa"... Ja?..... "En tallrik gick sönder"... Okej, ge mig några sekunder så kommer jag ner"... När jag kom ner i köket är Minna fortfarande ute med Molly. Det luktade bränt i hela huset vilket var konstigt med tanke på att han pratade om en trasig tallrik. Vad som har hänt är då att Arthur velat göra rostad macka till Mary, väldigt gullig gest av honom bara det att han ställt en tallrik på gasspisen och satt igång lågan.. Lilla söta rara... Fick en smärre chock när jag insåg vad som hänt, jag menar han kunde ha fått en bit i sig när den där tallriken exploderade. "Men det funkade första gången.." ... Har du gjort det tidigare?!.... Då hade han gjort en tallrik innan denna och det hade då fungerat.
 
1. Han ska inte använda spisen
2. Och absolut inte när ingen vuxen är i närheten
3. Det finns en brödrost
4. Vem ställer en tallrik på öppen eld? Vad hände med att använda en stekpanna?
 
Jaja... Alla var oskadda vilket är det viktigaste. Jag gjorde dem lite riktig toast stekt i smör, krispigt och fint och gick sen upp och tog en välbehövlig dusch. Jessica var i Wales, Viktoria i Sverige och Marie och Jasmine skrev högskoleprovet så jag hade tänkt mig en lugn lördag för mig själv. Minna tog med Mary, Arthur och Molly till sin syster på landet så det skulle vara lugnt hemma. Jag spenderade 1,5 timma på gymmet, klockan var mycket redan då och Minna hade frågat mig om jag kunde handla lite inför den kommande veckan och sunday lunch. Så först gick jag till Waitrose och köpte saker såsom lamm och annat gott, gick hem och lämnade det, ut igen till marknaden för att köpa frukt och grönsaker eftersom att det är billigare där, hem igen och lämna det och ut igen till Tesco för att köpa mjölk och dylikt som var för tungt att köpa på Waitrose. Helt plötsligt var klockan nästan fyra och det kändes som jag knappt gjort något under dagen och jag satte mig nu och åt "frukost". Jag var hembjuden till Marie för middag vid klockan sex så tiden kändes knapp och jag hade inte gjort något för mig själv som jag tänkt.
Egentligen skulle jag suttit barnvakt på lördagskvällen men Minna ändrade sina planer så att jag kunde åka och äta middag med mina vänner, himla gulligt. Så efter att jag ätit gick jag till Westfield för att hitta något att ha på mig eftersom att vi planerat att gå ut efter middagen. Efter att ha rusat runt som en dåre, packat en väska illa kvickt satte jag mig på tunnelbanan mot Finchley road. Vädret var härligt så tog mig en promenad ifrån undergrounden till Marie på ca två kilometer. Hos Marie gjorde vi oss i ordning tillsammans och Jasmine kom inte förens senare så vi började på maten. Fetaostfylld kycklingfilé med sallad och sparris och en yoghurtsås med soltorkadtomatpesto. Efter det intogs ost och kex, getost, brie och grönmögelost. Lite honung, vindruvor och valnötter till det och jag föråt mig vill jag lova. Hade så ont i magen men åt vidare ändå, det var ju så gott. Plus att det är så trevligt att sitta ner för middag med goda vänner och då äter man konstant utan att tänka på det.
 
Efter middagen begav vi oss ut med tre andra tjejer som är bekanta till Marie. Vi delade en taxi till Chalk Farm och gick till ett ställe vid namn Joe's. Klockan hade hunnit bli ganska mycket när vi kom dit men vi gick all in. Ett riktigt härligt ställe i norra London. Dem spelade gammal go' musik så som Stevie Wonder och The Beatles osv. Sådan musik som man inte kan stå stel som en pinne till, man rycks med till musiken och kroppen tycks leva ett eget liv. Dit vill jag absolut gå igen.
 
Vi stannade till runt halv tre innan tjejerna som vi kom med frågade om vi ville följa med på efterfest. "Killarna är jättesnygga och det kommer bli skitroligt!" Vi var tvungna att åka två taxis. Jag kände att £20 för tre personer kändes lite väl mycket så vi stannade kvar en stund till medans dem andra tjejerna åkte och vi övervägde att ta buss men det kändes knöligt. Tillslut tog vi en minicab för £18 så £6 per skalle, det var väl ändå okej. Det tog en liten stund att ta sig dit, längre norrut. Jasmine var fruktansvärt förvirrad om vart vi skulle och hade fylleguldfiskminne och Marie diskuterade valuta och ekonomi med chauffören..
 
På plats var det minst sagt mycket folk men skitroligt vill jag inte påstå att jag tyckte att det var. Jag tröttnade efter en timma när Marie och Jasmine gick för att köpa mer vin och jag blev ensam i ett hörn i princip och alla var fulla som stolpskott förutom jag. Plus att jag lyckades halka ner för några trappsteg i mina klackar och vinna en skrapad fot och smalben och några fina blåmärken och svullnader. Jag hade fått nog men Marie och Jasmine stannade gärna längre så jag bestämde mig för att åka hem istället för att åka till Marie som var tanken från början, att jag skulle sova där. Satt på två olika bussar, på den andra bussen inser jag att jag inte har mina nycklar med mig. Dem ligger i min väska hemma hos Marie.. Så jag hoppar av och sätter mig på Oxford Street och väntar på en buss som ska ta mig till Maries kvarter. Det kändes som att jag väntade hur länge som helst i kylan. Kände inte för att dyka upp utanför mitt hem halv sex på morgonen och knacka på, så åkte hellre till Marie.
 
Totalt spenderade jag runt två timmar på olika bussar. Jag var tillbaka i Hampstead straxt innan sex på morgonen. Problemet var att Marie och Jasmine inte skulle vara hemma på ett bra tag då deras buss tog längre tid. Så jag satte mig utanför Maries dörr och väntade i en oändlighet. Såg morgonen gry och brevbäraren kom med morgontidningen, då vet man att man har varit vaken på tok för länge. Jag satt där i över en timma. Frös så in i bänken i mina lätta kläder och minusgrader, var frustrerad över situationen och grät av utmattning. Kom på att jag kunde ringa mamma som jobbat natt och prata på skype. Stackars mamma som fick lyssna på mina humörsvängningar och gråt. Jag var inte arg på någon viss person, bara över situationen. Marie och Jasmine kom efter sju och fann en rödgråten snörvlande iskall tjej utanför dörren. Klämde i mig två skålar med flingor och kröp sedan till kojs.
 
Kunde sova till halv tolv eftersom att jag skulle hem till sunday lunch. Linn, barnens före detta au pair är i London och var bjuden på lunch. Så jag hoppade på en buss hemåt och var hemma efter ett och Linn hade redan anlänt. Minna frågade om jag fortfarande hade varit vaken då jag skickat henne ett sms sex på morgonen och frågat vilken tid vi skulle äta. Berättade min historia och hon undrade om jag ville gå och vila och sa att jag nu förstod hur hon känner varje dag med sömnproblem. Kände att det inte var någon vits att lägga mig så jag bytte bara om till fräscha kläder och gick ner igen. Mat kom med sin fästmö Pudel och vi åt lamm med ungs rostad potatis och sallad och till efterätt fick vi äppelpaj med vaniljglass. Så himla gott och min mage blev på nytt enorm. Med sig hade pappan även två figurssydda kostymer till Arthur och Mary som dem väntat på i en evighet. Marys är ljusblå med vit linning och Arthurs är röd med blå linning tror jag. Dem såg så funkiga och coola ut i sina kostymer.
 
Linn åkte runt femtiden och jag, Mary och Minna spelade Monopol. Minna vann och Mary fick ett vredesutbrott, kastade sedlar och grät hejdlöst. Dock var det snarare ett tecken på trötthet än frustration. Efter ungefär två timmars spel blir man trött. Jag gick upp och duschade och kröp ner i sängen efter klockan sju. Det kändes så skönt att lägga sig tidigt trots att jag inte somnade förens efter tio. Vaknade upp runt ett av att sängen föll sönder under mig, dumma plankor som lossnade.. Så fick kliva upp och mecka säng mitt i natten. Kunde sedan somna om och vakna igen av alarmet vid åtta. När jag kom ner var barnen redan vakna och tittade på film. Minna stack till jobbet tidigt och Mar kom och hämtade Arthur för att ta honom till sin cricket och jag tog Mary och Molly mot Marys tennis. Molly och jag promenerade i parken i dryga tjugo minuter innan jag vart tvungen att gasa hemåt, skulle vara hos den andra familjen vid elva så det var bara hem en vända för att sluka en kopp kaffe och sedan snabbt ut genom dörren igen. Hade fått en nyckel av E då dem inte var hemma när jag kom så jag plockade upp, städade och gjorde iordning lunch. Spenderade bara två timmar där idag, la pussel, målade, åt lunch och lekte häxa och katt som åkte till Italien. Hem snabbt igen och hämta Molly och åka för att hämta Arthur som jag fått tillsagt att han slutade vid två men så var inte fallet visade det sig när jag kom dit. Han slutade vid tre, samtidigt som Mary slutade sin tennis. Så jag promenerade Molly vid floden, tog med Arthur straxt efter tre och körde och hämtade Mary tjugo minuter för sent. Snällt nog hade Mat ringt och låtit dem veta att jag skulle bli sen, konstigt nog kunde han inte hämta henne? Jaja... Jag kan inte dela på mig så hon fick vänta lite men hon var helt okej med det.
 
Vi hann inte vara hemma länge innan Linn knackade på dörren. Mary och Linn roade sig medans jag plockade hemma. Arthur var fast vid tv:n. Det märks att familjen verkligen gillar Linn. Dem försöker få henne att komma tillbaka och ta över efter mig, det är skönt för dem att inte behöva börja om på ruta ett men jag förstår ju Linn som lever ett annat liv nu. Jag höll mig lite undan medans hon var här så barnen kunde njuta av hennes närvaro. Vi spelade en runda Monopol igen och sen behövde hon bege sig.
 
Nu ikväll har jag bakat kakor, chocolate chip cookies och havrekakor. Arthur ville ha en sort och Mary en annan så snäll som jag är gjorde jag båda. Tog Mary upp till sängen och läste lite ur min dagbok, hjälpte Arthur med hjulen på hans skateboard. Söte pojk försökte använda diskmedel som olja för att dem skulle gå bättre... Jag tog och lossade lite på muttrarna så rullade dem som smort. "Hur gjorde du det där?" Frågade han när hjulen rullade snabbt... Jag lossade på muttrarna. "Och här  har jag stått i över en timma och försökt" säger sötsaken. Nu är brädan ren i alla fall!
Minna har vänner här på middag och bridge och jag ligger i sängen och ska sova. Hua så klockan blivit mycket! Har skrivit i över en timma...
 
Imorgon är en ny dag och om tre dagar kommer finaste Erik!
Sleep well mate!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej