Som att vara i Kina, fast i London

0kommentarer

Ni hao! (det betyder "hej" på kinesiska)
Tänkta slänga till er en riktig bildbomb ifrån igår då det var det kinesiska nyåret! Vi har nu gått från drakens år in i ormens år. För att ni ska förstå lite mer får ni en kortfattad info om den kinesiska kalendern.
 
Det kinesiska nyåret infaller vid den andra nymånen efter vintersolståndet vilket är någon gång emellan 21 januari och 19 februari, i år var det den 10:e februari. Varje år i den kinesiska kalendern representeras av ett djur, totalt är det tolv djur. Antalet kommer ifrån en gammal legend om Buddha. När han nådde upplyssning och skulle lämna jordelivet kallade han till sig alla djuren, men det var bara tolv stycken som visade sig för honom. Det första djuret som kom var en råtta, därför är råttan det första djuret i kalendern. Därefter följer oxe, tiger, kanin, drake, orm, häst,  get, apa, tupp, hund och gris. Alla djuren har unika egenskaper och dem sägs påverka de människor som föds under respektive djurs år. Jag tog faktiskt en titt på detta igår, jag är tupp, "metalltupp".. Det har något att göra med dem olika elementen också. Det jag skulle säga var att mycket utav det jag läste i mitt kinesiska horoskop stämmer, vilket jag tycker är väldigt intressant. 
 
Ni kan hitta mycket mer info på internet om ni tycker att det verkar intressant, detta var bara kortfattat. På bilderna ser ni att det är mycket röda färger, det är för att röd är en lyckosam färg i Kina.
Vi var inne i stan från tolvtiden till efter fem.. Vi missade drakar och olika framträdanden men vädret var inte det roligaste och vi var dyngsura och kalla så vi kände oss nöjda endå. Jag kom hem och avslutade min dag med ett varmt bad och popcorn, helt okej avslut på en blöt dag.
Cheers! xx
 
 

Kommentera

Publiceras ej