Spain, sunday night

0kommentarer

Första dagen i Spanien. Vi lämnade London efter klockan två och det tog oss strax över två och en halv timma att flyga. Solen kom fram sista dagen i London och vi möttes av sol i Spanien. Klockan var efter sex spansk tid. Jag tog med mig barnen för att hämta vårt bagage och Minna gick för att ordna med en hyrbil.

Tror att vi lämnade flygplatsen strax efter sju. Vi fick oss en liten fiat, en äkta liten turistbil. Våra två stora bagageväskor fick inte plats i bakluckan så ena väskan (min) fick ligga mellan barnen i baksätet. Funkade väldigt bra så barnen slapp tjafsa. Vi alla var trötta, Minna och jag tog oss en varsin tupplur på planet men barnen höll sig vakna och läste. Barnen var inte jätte postitva men jag fortsatte säga “always look on the bright side of life”. Vi sa att vi skulle ha en lugn skön vecka utan tjafs. Än så länge har det inte funkat.. Om barnen bara slutar reta varandra så slipper det gå massa onödig energi till att få dem att lägga av. Varma, sega men exhalterade satte vi oss i bilen och körde mot Gaucin.

Det tog ca en och en halv timma att köra. Vi åkte igenom tre olika tullar och körde längre och längre upp i bergen. Det kändes hur lufttrycket förändrades då jag fick lock för öronen ex antal gånger. Jag var helt tagen av den fantastiska miljön, vi omringades av berg, dalar och vita byar. Helt otroligt, jag har aldrig sett den spanska landsbygden såhär förut.

Innan vi åkte till huset stannade vi till i Gaucin för att äta då vi inte hade mat i huset. Tänk er en liten grekisk by, högt uppe på ett berg. En by av vita stenhus omringad av berg. Vi stannade till på ett litet torg och åt tapas och såg solen gå ner bakom bergen. I bilen på väg tillbaka såg vi hur solnedgången sken på det högsta berget, så himla fint. Jag vet jag låter helt salig när jag pratar om miljön här men den är verkligen magisk!

När vi kom fram till huset var klockan sen och vi insåg att det inte fanns någon nyckel så Minna skulle åka upp till vägskälet för att möta upp Glinn tror jag han? Hon? Heter... för att få en nyckel.  Jag väntade med barnen vid huset, och dem gav mig en guidad tur runt och visade alla små gömmor. Där fanns också Paco, deras trädgårdsarbetare. En väldigt vänlig man. Mary frågade mig “vad betyder 'como estas?” han frågar hur du mår, då säger du “muy bien, gracias”. Han tittade då på mig med ett leende och frågade “tu habla espanol? ... “Si, un poco” . Bra, nu kan jag öva lite spanska! Lär dock bara bli småfraser som hej, tack, hur mår du?, god dag osv. Minna kom tillbaka efter en halvtimma och klockan var efter tio spansk tid.

Alla var vi trötta och jag blev visad mitt rum och tog mig friheten att titta omkring. Huset är som man tänker sig ett typiskt spanskt hus, stort och rymligt och väldigt gammalt och vackert. Två uteplatser, en stor veranda med utsikt över bergen och en swimmingpool. Ni kommer få se bilder på allt senare.

Innan sängdags tog Minna och jag oss en varsin kopp te och tittade på Game of Thrones.

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej